رشد تصاعدی به سبک استارت آپ

رسانه
2020/10/13 اکتبر
100st.ir/9227
کپی شد
خلاصه کتاب نوپای ناب lean startup از اریک ریس

 

قسمت اول خلاصه کتاب نوپای ناب lean startup از اریک ریس

وقتی لیست برترین شرکت‌ها به لحاظ ارزش بازار یا  market cap را در ۳۰ سال اخیر بررسی می‌کنیم،برخی نکات جالب توجه به نظر می آیند. حدود سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ غالبا شرکت های حوزه انرژی (نفت و گاز) و شرکت‌های مخابراتی بیشترین سهم را در این لیست داشتند، این شرکت‌ها قدمت بسیار زیادی دارند و حتی قدمت برخی از آن‌ها به بیش از ۱۰۰ سال می رسد، اما از حوالی سال ۲۰۰۰ شرکت‌های جدیدی در این لیست ظاهر می‌شوند که قدمتی کمتر از ۱۰ سال دارند و این سوال را ایجاد می‌کنند که به راستی چطور مسیری که آن شرکت‌های سنتی در بازه زمانی حدودا یک قرن طی کرده‌اند و توفیقاتی که در طول این همه سال به دست آورده‌اند توسط این کسب و کارهای نوپا طی چندسال طی می‌شود و بدست می‌آید؟

بگذارید برای روشن تر شدن این موضوع یک مثال ملموس تر بزنیم؛

شرکت هتل‌های هیلتون نام پرآوازه در صنعت هتل‌داری است و در بازار گردشگری شناخته شده است،  این شرکت قدمت بیش از صد سال دارد و ۱۷۰هزار کارمند را به استخدام خود در آورده است و تا ۵۰۰۰ واحد برای اسکان متقاضیان در سر تا سر دنیا فراهم کرده است، در مقابل Airbnb که تنها ۱۲ سال از تاسیس آن می‌گذرد و تنها ۲۰۰۰ کارمند دارد قادر است تا ۱٫۲ میلیون واحد برای متقاضیان اسکان فراهم کند. این مثال مشتی از خروار شرکت‌های نوپای دیروز و غول‌های چند میلیون دلاری امروز است که یا رقبای سنتی خود را از پا درآورده‌اند و یا به زودی این کار را انجام خواهند داد. بنابراین برای پی بردن به اسرار این شرکت‌ها نیاز داریم تا این سوال را مطرح کنیم که به راستی چطور این شرکت‌ها ره صد ساله را یک شبه که نه ولی در مدت کوتاهی طی کرده اند؟

پاسخ یک خطی به این پرسش این است که شیوه راه اندازی کسب و کار‌های سنتی برای دنیای امروز که با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است بیش از حد کند است.

اریک ریز در کتاب نوپای ناب (The lean startup) روش‌های سنتی راه اندازی کسب و کار را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد که این روش‌های قدیمی در دنیای امروز چطور می‌توانند موجب اتلاف وقت و سرمایه شوند. اریک ریز در نوپای ناب فقط روش‌های سنتی را نفی نمی‌کند بلکه راهکارهای اساسی برای ایجاد، هدایت و رشد کسب و کارهای نوین ارائه می‌کند. علاوه بر این او معتقد است «کارآفرین» عنوان نیست که فقط به افرادی که در تلاش برای راه اندازی کسب و کاری مستقل هستند اختصاص داشته باشد و هم ردیف این مفهوم، کارآفرینی سازمانی را ارائه می‌کند.

اریک ریز، نوپای ناب را بر اساس پنج اصل بنیادین بنا نهاده است که آن ها را اجمالا بررسی می کنیم:

۱- کارآفرینان همه جا هستند:

او معتقد است کارآفرین کسی است که در حال ارائه محصول یا خدمت جدید در شرایط عدم قطعیت است، خواه در یک گاراژ کارش را آغاز کند خواه در سازمانی عریض و طویل.

۲-کارآفرینی مدیریت است:

یک کسب و کار نوپا بیش از یک محصول است و موفقیت آن نتیجه مدیریت فرآیندها و رهبری افراد است.

۳- یادگیری معتبر(validated learning):

در دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم به خاطر سرعت زیاد تغییرات در آن، نه یک ایده جذاب ضامن موفقیت یک کسب و کار است و نه تکنولوژی پیشرفته، نه بودجه‌های کلان و نه حتی یک تیم عالی،بلکه « یادگیری معتبر »است که میزان توفیق در آن میتواند کسب و کار نوپا را به موفقیت برساند یا نابود کند.

۴-ساخت، اندازه گیری، یادگیری:

یادگیری معتبر که در مورد قبل به آن اشاره کردیم، اجزایی دارد که عبارتند از ساخت، اندازه گیری و یادگیری، در این فرایند فعالیت پایه‌ای یک کسب و کار نوپا تبدیل ایده به محصول، اندازه گیری نحوه تعامل با مشتری و سپس یادگیری است تا در چرخش ها (pivots) مسیر را به درستی تشخیص دهد. همه ی اجزای نوپای ناب برای شتاب دادن به این چرخه بسیج می‌شوند.

۵- حسابداری نوآورانه:

در مرحله قبل،از اندازه گیری سخن به میان آمد ،در کسب و کار‌های سنتی این اندازه گیری معمولا با حسابداری و قواعد کلاسیک رایج آن صورت می گیرد، اما حسابداری کسب و کار‌های نوپای باید شاخص‌ها و روش‌های مختص خود را داشته باشد و اسلوبی متفاوت ایجاد کند، به این اسلوب متفاوت “حسابداری نوآوری” گفته می‌شود.

خواندن این کتاب باعث می‌شود تا نگاهی متفاوت به کارآفرینی در دنیای پر سرعت امروز پیدا کنید و از منابع خود بهتر و بهینه تر بهره مند شوید.منتظر انتشار قسمت‌های بعدی خلاصه کتاب نوپای ناب از سایت 100 استارت آپ باشید.