سیر تا پیاز نامگذاری کسب‌و‌کار

رسانه
2021/05/21 می
100st.ir/10972
کپی شد
نامگذاری، انتخاب نام دامنه، نیاز مستری، استارتاپ، 100 استارتاپ
گفتگو با محمدرضا رحمانی در کافه نشونی

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل سایت nam.ir است. او سابقه ۱۷ سال فعالیت در کسب‌و‌کارهای اینترنتی نظیر نی‌نی‌ سایت، رند و شماره را داشته است.

نامگذاری کسب‌و‌کار

نامگذاری درست و اصولی، مهم‌ترین اقدامی است که هنگام شروع کسب‌وکار باید انجام داد. نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید باید دربرگیرنده آینده و چشم‌انداز کسب‌‌وکار شما باشد. به‌عنوان مثال دیجی‌کالا در اوایل کار، به خاطر فروش کالای دیجیتال این اسم را انتخاب کرد؛ ولی با بسط و گسترش کار و ارائه انواع کالاها، باز هم نامش با نوع فعالیتش که  فروش دیجیتالی کالاست، هم‌خوانی دارد. شما هم باید در نظر بگیرید که اگر چند سال بعد کارتان را توسعه دادید، نام فعلی برای آن مناسب باشد. نامگذاری خیلی خوب، حتی می‌تواند فاصله رقابتی شما را با سایر کسب‌وکارها کم کرده و برای مخاطب، حس اعتماد ایجاد کند. این نامگذاری هوشمندانه، برای شما در برابر هم‌صنفی‌هایتان حس اعتماد به نفس ایجاد خواهد کرد.

ویژگی‌های نام دامنه ایده‌آل

نامی که انتخاب می‌کنید باید کوتاه و دارای مفهومی مرتبط با محصول یا خدمات شما باشد. یعنی مخاطب با شنیدن نام استارتاپ شما، در جریان نوع کارتان قرار بگیرد. نوشتار دامنه هم بسیار مهم است؛ مخاطب با هر نوع نوشتاری، حتی نوشتار غلط، باید امکان دسترسی به دامنه شما را داشته باشد. برای مردم مهم است که با اولین جست‌وجو به شما دست پیدا کنند، پس کلماتی انتخاب کنید که برای مردم ملموس باشد. توجه کنید که قابلیت دسترسی در همه شبکه‌های اجتماعی، با همان نام وجود داشته باشد؛ تا مخاطب سردرگم نشود.

شاید خیلی از برندهای مطرح دنیا، نام غیر مرتبطی داشته و موفق بوده‌اند ولی فاکتورهای موثر دیگری برای این موفقیت داشته‌اند. شما برای شروع حتما ویژگی‌های یک نام درست و اصولی را در نظر بگیرید. اگر نام دامنه مدنظر شما غیرقابل دسترس یا هزینه‌بر بود، از نام‌های جایگزین با رعایت استاندارد‌های ثبت دامنه استفاده کنید. حتی می‌توانید هنگام جذب سرمایه‌گذار، برای او توضیح دهید که نام دامنه ایده‌آل شما هزینه بر است ولی چنین نامی تاثیر زیادی در معرفی برند شما دارد، باید بودجه ای برای این کار در نظر بگیرند. البته که تنها نامگذاری درست کفایت نمی‌کند و عوامل متعددی در رشد استارتاپ شما موثر خواهد بود.

وجه تمایز شما با رقبا چیست؟

زمانی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار دارید، وجه تمایز شما با رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است. شما چه برتری و جذابیتی نسبت به رقبا دارید؟ به طور مثال دو پلتفرم تپسی و اسنپ، با اضافه کردن قابلیت‌های جدید، این مزیت رقابتی را ایجاد می‌کنند. با ایجاد خودرو بانوان، خودروهای لوکس، بحث امنیت در سفر و… چنین نیازی را ناخوداگاه برای کاربر ایجاد کرده و مورد استقبال قرار می‌گیرند.

تشخیص نیاز کاربر، برگ برنده‌ کسب‌وکارهای نوپاست. گاهی خود کاربر هم متوجه چنین نیازی نیست اما قابلیت‌هایی که شما ایجاد می‌کنید باعث کشف این نیاز در کاربر می‌شود.مثلا شاید بانوان احساس نیاز به تاکسی مخصوص را در خود حس نمی‌کردند ولی با افزودن این قابلیت در اسنپ، متوجه این نیاز شدند و از آن بهره گرفتند. نبود یک کالا یا خدمت شاید هیچ مشکلی ایجاد نکند، ولی بودنش ارزشی به زندگی کاربر اضافه می‌کند. بنابراین فقط نباید دنبال راه‌حل مشکلات موجود باشید بلکه باید نیازها و راه‌حل‌های جدیدی هم خلق کنید.

آینده کسب‌وکارها

با ظهور کرونا، اکثر کسب‌وکارهای سنتی به سمت پلتفرم‌های آنلاین سوق پیدا کرده و این اتفاق بعد از کرونا هم ادامه‌دار خواهد بود. در این بین، جای پلتفرم‌هایی که کالا و خدمات سایر کسب‌وکارها را ارائه داده ولی خودشان دخیل نباشند، خالی است. کسب و کارهایی برای برگزاری مراسم و مقایسه قیمت و کیفیت مکان‌های مختلف، در این دسته قرار می‌گیرند. چنین پلتفرم‌هایی که با عنوان marketplace (بستری که امکان خرید کاربر را از تامین‌کننده‌های متفاوت به وجود می‌آورد.) شناخته می‌شوند، باید رعایت انصاف و عدالت را داشته باشند تا اعتماد اعضای صنف مربوطه را جلب کنند. مثلا پلتفرمی برای فروش سیمکارت، نباید خودش فروشنده برند خاصی باشد، وگرنه اعتماد بقیه جلب نخواهد شد. تعداد استارتاپ‌هایی که کار جدید و جذاب ارائه می‌کنند، محدود است. استارتاپ‌ها باید جرات نوآوری داشته باشند و از کپی‌کاری فاصله بگیرند. چنین کسب‌وکارهای نوآورانه‌ای، برای اکوسیستم استارتاپی محترم‌تر و تاثیرگذارتر خواهند بود.