همراهی و همگامی در راستای رشد اکوسیستم استارتاپی

رسانه
2021/01/18 ژانویه
100st.ir/10168
کپی شد

 

مصاحبه ای با رضا کلانتری نژاد از راهبران کافی نشونی

رضا کلانتری نژاد، نوآفرین و کارآفرین سریالی در فناوری‌های همگرا و متخصص مدیریت فرایند نوآوری است که رساله دکترایش را در زمینه طراحی نانو حسگرهای زیستی با استفاده از روش‌های محاسباتی نوین ترابرد کوانتومی گرفته است. او پس از پایان دوره دکتری، همزمان با عضویت هیأت علمی پژوهشگاه هوافضا، شرکت “هم‌افزایی فناوری‌های همگرا” را با هدف توسعه نانو حسگرهای زیستی و گازی مبتنی بر فناوری ترانزیستورهای اثر میدانی نانوسیم و نانولوله کربنی تأسیس کرد. کلانتری نژاد پس از آن شتابدهنده “شزان” را بنیاگذاری کرد که بیش از دو سال مدیر عامل آن بود؛ این شتابدهنده سرمایه گذار شرکت‌های نوپا در حوزه‌های فناوری‌های همگرا شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو بود. او در حال حاضر 3 سال است که مدیر عامل و هم‌بنیانگذار شرکت کارخانه نوآوری هم‌آوا و از نخستین مؤسسان کارخانه نوآوری در ایران است و در مجموع بیش از 5 سال تجربه مدیریت شتابدهنده‌های فناوری، سرمایه گذاری‌ خطر پذیر و همکاری بین شرکت‌های نوپا و شرکت‌های بزرگ را دارد.

 از افتخارات او می‌توان به کسب جایزه‌های ملی خوارزمی در رتبه اول و سوم تحقیقات کاربردی، ثبت دو اختراع حسگر گازی ترانزیستور اثر میدان نانولوله کربنی و سامانه پره‌های بازدارنده برای بازیابی محموله راکت کاوش اشاره کرد. رضا کلانتری نژاد بیش از 7 کتاب تألیفی و ترجمه دارد که کتاب “چهارمین موج توسعه علمی- فناورانه و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن در ایران” که اثر مشترک او با دکتر علی پایا است، انعکاس دهنده چهار سال پژوهش او در حوزه فناوری‌های همگراست. از زمینه‌های مورد علاقه او مدیریت فرآیند نوآوری فناورانه علمی مبتنی بر فناوری‌های نوپدید و نوین و توسعه محصولات جدید است که تجربه او در توسعه محصولاتی مبتنی بر نانو الکترونیک و نانو حسگرهای زیستی این علاقه را پشتیبانی می‌کنند. همچنین از دیگر سوابق کاری و اجرایی او می‌توان به دبیر اجرایی کمیته تکنولوژی‌های نو و دبیر کارگروه علوم و اکتشافات فضایی، مدیر مهندسی و تحقیق و توسعه در شرکت‌های مختلف نام برد. کلانتری نژاد در طراح پژوهشی بسیاری سابقه کار و فعالیت دارد که از جمله آن‌ها مجری پروژه “طراحی و ساخت سازه محموله راکت کاوش و همکاری در چندین پروژه دیگر اشاره کرد.منبع

نشونی رویاهات رو از راه بلدها بپرس

طبق نتایج تحقیقی که تک کرانچ (tech cruch) بر استارتاپ‌های نیویورکی انجام داده، تقریبا 33 درصد از استارتاپ‌هایی که توسط منتورها، مشاوره و راهبری می‌شوند، به کسب و کارهای موفقی تبدیل می‌شوند. در این راستا 100 استارتاپ با راه اندازی کافه نشونی در کنار رویدادهای سرمایه گذاری سکوی پرتاب، فرصت مشورت و منتورینگ (Mentoring) با فعالان اکوسیستم استارتاپی را برای تیم‌های خود فراهم کرده است. در اولین رویداد کافه نشونی که تابستان سال 99 در حاشیه سکوی پرتاب تهران برگزار شد، مصاحبه‌ای با رضا کلانتری نژاد، به عنوان یکی از راهبران و منتورهای 100 استارتاپ و از فعالان اکوسیستم استارتاپی صورت گرفت که می‌توانید ویدیو آن را در ادامه مشاهده کنید.