ورود به بازار بین‌ الملل

رسانه
2021/05/12 می
100st.ir/10924
کپی شد
استارتاپ، صادرات، بازار بین الملل، تجارت، استارتات‌آپ

 

ورود به بازار بین‌الملل می‌تواند یکی از اهداف استارتاپ‌ها باشد. اساسا این اقدام نیاز به برنامه‌ریزی، شناخت و مقدماتی دارد که بدون رعایت این نکات ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود. شناخت کامل بازار هدف، آشنایی با آداب و رسوم کشوری که قصد ورود به آن را داریم و شناخت نیاز مخاطب از اقدامات اولیه برای ورود به این حوزه می‌باشد. علاوه بر این موارد، لازم است کسب‌وکارها شناخت درستی از توانایی و موقعیت خود داشته باشند تا در زمان مناسبی اقدام به این کار کنند. 

در طرف مقابل نیز سرمایه‌ای که سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در بازار ایران و حمایت از یک استارت‌آپ به کشور می‌آورد با هوشمندی کامل است و سرمایه گذاران خارجی همراه با خود دانش و تجربه جهانی را می‌آورند. به همین دلیل سرمایه‌ای که وارد فضای استارت‌آپی کشور می‌شود اگرچه چشمگیر نیست اما یک تجربه جهانی و هوشمند همراه آن است و دلیل موفقیت آن کسب‌و‌کار نیز همین است.

فواید ورود استارتاپ‌ها به بازارهای خارجی و جهانی چیست؟

فواید ورود به بازارهای خارجی و جهانی مهم‌ترین دلیل چراییِ صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی است. ورود به بازار بین‌المللی فواید و امتیازاتی برای شرکت‌ها رقم می‌زند که از مهم‌ترین این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی باعث می‌گردد که شرکت‌ها به منظور حفظ موقعیت رقابتی خود در بازارهای جهانی کیفیت محصولات و یا خدمات خود را افزایش دهند.

۲ورود به بازار بین‌الملل موجب کاهش هزینه‌های مربوط به تولید می‌شود.

۳ افزایش مهارت کارکنان از دیگر فوایدی است که صادرات برای شرکت‌ها فراهم می‌کند، زیرا شرکت‌ها برای تولید کالای استاندارد ناچارند دانش کارکنان خود را افزایش دهند.

برخی از فعالان اکوسیستم استارتاپی تجربیات و توصیه‌های خود را درباره ورود به بازار بین‌الملل عنوان کرده‌اند، که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید:

  • پیمان مولوی، دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران:

 یک مشکل اساسی، عدم علاقه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به طرح توجیهی است. برای ورود و حرکت در هر بازاری نیاز به یک طرح توجیهی و برنامه مدون داریم. تمام این موارد نیاز به هزینه دارد و ما حاضر نیستیم آن هزینه را پرداخت کنیم؛ بدون مطالعه جلو می‌رویم و شکست می‌خوریم. در حوزه اطلاعات، ابتدا دولت باید ورود کند و اطلاعات را با جزئیات و به‌روز در اختیار بستر قرار دهد.

 

  • علیرضا اشکان، مدیر مارکتینگ بازار:

برای ورود به بازار بین الملل، ابتدا وضعیت یک شرکت در داخل ایران را باید مد نظر داشت. اگر در شکل‌گیری یک شرکت داخل ایران، زمینه‌های فرهنگی در آن دخیل باشد، باید مدل کسب و کار را تغییر دهیم. شناخت رفتار مشتری سخت است و نمی‌توان فرهنگ و رفتار اجتماعی را به شکلی کلی بررسی کرد.

  • میثم ملاشریفی، معاون بازاریابی گروه اسنپ:

برای ورود به بازار بین الملل باید ایده درست، در مکان درست و در زمان درست اجرایی شود. با استفاده از تحلیل‌های بیرونی، SWOT و طراحی BCG، تناسب محصول و بازار را ارزیابی کرد. در نهایت با شناخت نقاط قوت خود، مزیت رقابتی منحصر به‌فرد خود را بشناسید.

  • سجاد باقری، هم‌بنیانگذار همراه مکانیک:

به نظر من یک استارتاپ پیش از ورود به بازار بین الملل، باید حجم گسترده‌ای از بازار کشور خودش را گرفته باشد. در دنیا معمولا فروشگاه‌های زنجیره‌ای زودتر به این مرحله می‌رسند. به طور کلی نوع استارتاپ و کالا یا خدمتی که ارائه می‌دهد و رقبایش در بازار بین الملل در تصمیم‌گیری برای این موضوع دخیل‌اند.

  • پوریا حمزه‌لوئی، راهبر ارشد بازاریابی ایران تلنت:

بازار بین المللی پیچیدگی‌هایی نسبت به بازار ایران دارد و کاربر بین المللی در خیلی از مواقع باهوش‌تر از کاربر ایرانی است و تصمیم‌گیری‌های پیچیده‌ای دارد. ما با کمبود دانش مواجه نیستیم، موانع موجود؛ زبان، یادگیری و چیزهای دیگر است. باید نیاز به اطلاعات را باور داشته باشیم، از راه‌های مختلف آن را بدست آوریم و بر اساس آن بهترین تصمیم را بگیریم.

  • مهدی استوی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان داده پرداز پویای شریف:

ورود یک استارتاپ به بازار بین الملل بستگی به بلوغ آن دارد. پیش از ارائه کار در بازار جهانی، باید مکان مورد نظر شناسایی و با توجه به مکان، بازار را هم بشناسیم. کاری که انجام می‌دهید باید بهترین نقطه ممکن برای ورود شما به آن کار باشد. به علاقه‌مندان، تاکید می‌کنم که رویکرد بلاکچینی داشته باشند و مبحث تامین سرمایه را جدی بگیرند، چون ارزش افزوده خوبی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

  • محمد مهدی افلاطونیان، مدیر عامل شرکت جهان الکترونیک:

مزیت‌های رقابتی خود را بشناسید و اگر در حد بازار بین الملل است، اقدام کنید. در ابتدای کار روی گفتار و رفتارتان حساس باشید. گاهی رفتارهای موجه ما در ایران برای شرکت‌های خارجی قابل پذیرش نیست و ممکن است با یک رفتار، فرصت‌های طلایی را از دست بدهیم. اگر لازم است مدتی برای شرکت‌های خارجی رایگان کار کنید تا سرمایه‌گذاری شکل بگیرد، پس از مدتی همین‌ها برای ورود شما به این بازار کمک خواهند کرد.