کم هزینه‌ترین روش‌ تبلیغات محصول

رسانه
2021/02/28 فوریه
100st.ir/10452
کپی شد
بازاریابی، تبلیغات، ارزان ترین راه های تبلیغ محصول، بازاریابی دهان به دهان

 

قانون 5T در بازاریابی دهان به دهان

  • کاری کنید تا مردم به صورت رایگان برای شما تبلیغ کنند

کتاب بازاریابی دهان به دهان: همه در حال حرف زدن درباره‌ي كالاها و خدمات شما هستند. فرقي ندارد مالك كسب و كاري بزرگ باشد يا كوچك؛ در بازارهاي مصرفي فعال باشيد يا صنعتي؛ فروشگاهي كوچك داشته باشيد يا مجموعه‌اي عظيم از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي. بهتر است تا دير نشده به گفت‌وگوهاي مردم بپيونديد و با مشاركت فعال، رشد و پيشرفت خود را تضمين كنيد.کتاب بازاریابی دهان به دهان توسط اندی سرنویتز (Andy Sernovitz) نویسنده‌ی آمریکایی منتشر شده است. کتاب او در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و نام این نویسنده را در عرصه‌ی کتاب‌های کسب‌وکاری بر سر زبان‌ها انداخت. اين كتاب رويكردي منسجم براي پيشبرد تبليغات دهان به دهان ارائه مي‌كند. صدها مثال و نمونه و راهكار ساده و كاملا كاربردي، لذت مطالعه‌ي كتاب را دو چندان كرده است.

عشق یا پول!

بهترین راه برای تبلیغ محصول کدام است؟

می‌توانید با پرداخت پول برای تبلیغات، مردم را به صحبت وادارکنید اما اینکار را باید همیشه انجام بدهید؛ اما اگر اگر از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید، مردم باعشق درباره‌ی شما حرف می‌زنند نه بابت پولی که پرداخته‌اید.

دیگر زمان تبلیغات انبوه و یک سویه به سر آمده است. مردم برای حرف کسانی که شبیه خودشان و از جنس خودشان هستند، اعتبار بیشتری قائل‌اند. هنر امروز کسب و کارها  نه هزینه کردن در تبلیغات، بلکه کسب احترام از جانب مشتریان است.

در بازاریابی دهان به دهان باید به دنبال ایجاد دلیلی باشید تا مردم درباره‌ی محصولات شما صحبت کنند. گفتگوی دهان به دهان بین مشتریان حقیقی اتفاق می‌افتد. بازاریابی دهان به دهان، مشارکت در این گفتگوها و سهیم شدن در آنهاست؛ اما هرگز دروغ یا تظاهر نباید اساس راستگویی و صداقت را خدشه دار کند.

4 قانون بازاریابی دهان به دهان

قانون اول:
  • جالب و جذاب باشید

هیچکس درباره‌ی شرکت‌ها، محصولات و یا تبلیغات کسالت‌بار صحبت نمی‌کند. اگر می‌خواهید مردم درباره‌ی شرکت شما و محصولاتتان حرف بزنند، باید کارخاصی انجام دهید؛ هرکاری که می‌توانید و از عهده شما برمی‌آید.

قانون دوم:
  • بازاریابی دهان به دهان به تنهایی تنبل است

اگرانتظار دارید که یک بازاریابی موثر داشته باشید باید به آن کمک کنید؛ خودتان موج را ایجاد کنید و آن را در اختیار مردم قرار دهید؛ «ما بي‌نظيرهستيم»، «هیچ چیز همراه ما غیر ممکن نیست». اين موارد نمونه‌هايي هستند كه به شما كمك مي‌كنند تا بر سر زبان‌ها بيفتيد؛ البته مواظب باشید صداقت حرف اول را میزند. قانون سوم: مردم را راضی کنید. 

با محصولاتی شگفت‌انگیز، مردم را به هیجان آورید. خدماتی ممتاز ارائه دهید و نهایت تلاشتان را به کار ببرید تا تجربه‌ای به یادماندنی به وجود آورید.

قانون چهارم:
  • اعتبار و احترام کسب کنید

اگر به شما احترام نگذارند، بازاریابی دهان به دهان خوب و مثبتی کسب نخواهید کرد. در ارتباط با مشتریان، شرکتی باشید که مردم با افتخار درباره شما نزد دوستانشان صحبت کنند. 

 

چرا مردم درباره‌ی ما و محصولمان صحبت می‌کنند؟
  •  آنها شرکت شما و محصولاتش را دوست دارند

اگر به مشتریان دلیلی برای دوست داشتن شرکت و محصولاتش داده‌اید می‌توانید روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

  • حرف زدن درباره شما حس خوبی به مردم می‌دهد

ما ترجیح می‌دهیم احساسات فردی خود را به اشتراک بگذاریم تا اینکه درباره آنجه شرکت انجام می‌دهد صحبت کنیم، سعی کنید محصولاتتان احساس مشتری را برانگیزد.

  •  ما به گروه وابسته هستیم

ما به شدت علاقه داریم تا عضوی در یک گروه باشیم. با بروز هیجانمان در یک گروه که علایق مشترکی با آن‌ها داریم پاداش عاطفی دریافت می‌کنیم. مثلا طرفداران برخی از نام‌های تجاری خاص مانند موتورسواران هارلی دیویدسون یا صاحبان دوربین‌های نیکون بیش از همه درباره‌ی این شرکت‌ها صحبت می‌کنند.

مدل پنجT در بازاریابی دهان به دهان

سخنگویان( talkers)
  • چه کسانی درباره‌ی شرکت شما با دوستانشان صحبت می‌کنند؟

افرادي كه درباره‌ي كالا يا خدماتتان صحبت مي‌كنند، بيش از آنچه فكر مي‌كنيد به شما نزديك هستند. بهترين سخنگويان احتمالا مشترياني هستند كه هرروز با آن‌ها سر و كار داريد.طرفداران يك گروه موسيقي را تصور بكنيد آنها حاضر هستند صدها دلار خرج حمايت از آن بكنند، به كنسرت‌هاي آن‌ها بروند، تي شرت مخصوص گروه را خريداري كنند و آلبوم هاي آن‌ها را خريده و به اشتراك بگذارند.

موضوعات(topics)
درباره چه چیزی حرف میزنند؟

هرچیزی مانند فروش فوق العاده، خدمات خوب و قابل توجه، ویژگی‌های جدید و جالب، طعم منحصر به فرد، نام تجاری عجیب ویا بسته بندی زیبا می‌تواند دلیلی برای ایجادگفتگو بین افراد باشد.

ابزارها(tools)
چگونه و به کمک چه ابزارهایی میتوانید به گسترش گفتگوها کمک کنید؟

با استفاده از شرایط و موجود سعی کنید پیامتان سریعتر و بیشتر گسترش پیدا کند. اگر فروشگاه یا رستورانی را اداره می‌کنیدنباید هیچ کس دست خالی از آنجا خارج شود، همیشه چیزی به مشتریان بدهید تا در اختیار دوستانشان قراربدهند(منوی غذا، کوپن تخفیف)، برای مشتریانتان ایمیل ارسال کنید.

 مشارکت(taking part)
چگونه باید در گفتگوها مشارکت داشته باشید؟

وقتی مردم درباره شما صحبت می‌‌کنند به آنها پاسخ دهید. به ایمیل‌ها جواب دهید، پذیرای نظر آنها دروبلاگتان باشید، پاسخگوی تلفن‌ها باشید.

پیگیری(tracking)
مردم درباره شما چه چیزهایی می‌گویند؟

آنچه را که مردم می‌گویند ارزیابی کنید.«امروز یک ساندویچ خوردم، خیلی خوشمزه بود. شما هم ساندویچ دوست دارید؟» دسترسی به این نظرات در شبکه‌های اجتماعی و پیج افراد  به راحتی قابل دسترس است، این کار در تدوین برنامه‌ی هوشمندانه بازاریابی و ارتقاء محصولتان کمک می‌کند.

چند توصیه کاربردی برای بازاریابی دهان به دهان

  • با مردم درست برخورد کنید. آنها خودشان بازاریابی را رایگان برای شما انجام می‌دهند.
  • جذاب باشید؛ جذابیت شما برندتان را قدرتمند خواهد کرد.
  • توجه مخاطبان را جلب کنید؛ وقتی بازاریابی دهان به دهان «موثر» باشد، شرکت‌های خوب پاداش خود را با تبلیغات و توجه زیاد و رایگان و همچنین با درآمد بیشتر دریافت می‌کنند. 
  • احتیاط کنید؛ وقتی بازاریابی دهان به دهان، «موثر» باشد، محصولات و شرکت‌های بد با تبلیغات دهان به دهان منفی تنبیه می‌شوند و مشتریانشان را از دست می‌دهند.
  • فوق العاده باشید؛ مردم در برابر محصولات فوق العاده شما برای نشان دادن به دیگران و صحبت کردن در مورد آن نمی‌توانند ساکت بمانند و مشتری راضی بهترین تبلیغ برای شما است.
  • بازاریابی سنتی را کنار بگذارید؛ بازاریابی سنتی دیگر روش مطمئنی نیست. زمان جلب رضایت مشتریان فرارسیده است؛ اعتماد و احترامشان را جلب کنی دو آن‌ها را وادار به صحبت درباره‌ی شرکتتان کنید.