از کارمندی تا پیشتازی در کارآفرینی

رسانه
2021/07/13 جولای
100st.ir/11319
کپی شد
شرکت هوایار تجهیزبهار مرداد 99 از درون شرکت دانش قطعه ثمین متولد شد. استارتاپ هوایار تجهیز  با هدف تولید تخصصی کمپرسورهای بدون روغن برای تجهیزات اکسیژن‌ساز تاسیس شد.  محمدعلی حق شناس (رئیس هیئت مدیره) و حسینعلی حق‌شناس(مدیرعامل)  گام بلندی در جهت تولید کمپرسورهای بدون روغن را برداشته‌اند. در این گفتگو همراه محمدعلی‌حق شناس بودیم. او از تجربه چندین ساله  خود در اکوسیستم استارتاپی کشور با نگاهی متفاوت خواهد گفت.
روایت مدیرعامل شرکت دانش‌قطعه ثمین از بومی‌سازی قطعه نایاب در کشور

شرکت هوایار تجهیزبهار مرداد 99 از درون شرکت دانش قطعه ثمین متولد شد. استارتاپ هوایار تجهیز  با هدف تولید تخصصی کمپرسورهای بدون روغن برای تجهیزات اکسیژن‌ساز تاسیس شد.  محمدعلی حق شناس (رئیس هیئت مدیره) و حسینعلی حق‌شناس(مدیرعامل)  گام بلندی در جهت تولید کمپرسورهای بدون روغن برداشته‌اند. در این گفتگو همراه محمدعلی‌حق شناس بودیم. او از تجربه چندین ساله  خود در اکوسیستم استارتاپی کشور با نگاهی متفاوت خواهد گفت.

هوایار تجهیز چکار می‌کند؟

 شرکت هوایار تجهیز برای تجهیزات و دستگاه‌های اکسیژن ساز، کمپرسوهای بدون روغن تولید می‌کند. این درحالی است که در کشور، هیچ تولیدکننده کمپرسور بدون روغن وجود ندارد. از طرفی تامین کنندگان خارجی به دلیل تحریم به کشور کمپرسور نمی‌فروشند. شرکت هوایار تجهیز گام بلندی در جهت تولید کمپرسورهاي بدون روغن برداشته و در بومي‌سازي اين محصول موفق عمل كرده است. 

استاد كارآفرين 

سال 82 وارد دانشگاه امیرکبیر شدم و طعم خوش دانشجویی را در رشته مهندسی مکانیک تجربه کردم.  بعد از گذشت چهارسال (1386) و در ترم اخر دانشجویی، ‌استاد پروژه درسی برای ما تعریف کرد. پروژه در حوزه مهندسی معکوس و ساخت دستگاه بود. در اصل استاد  ما را برای فعالیت در عرصه بازار تربیت می‌کرد. ایشان بعد از فارغ‌تحصیلی از دانشجویان فعال، دعوت به کار کرد تا در شرکتشان  کار بکنند.

سهامداري در شركت

همزمان با قبولی در کارشناسی ارشد (1386) وارد شرکت هواپیماسازی ایرانیان سماتک شدم و در تصمیم‌گیری‌ها نیز نقش مهمی را ایفا می‌کردم. در سهام شرکت نیز سهیم شده و حدود 5 درصد از سهام شرکت را خریداری کردم.

بازگشت به اصفهان و فولاد مباركه سپاهان

برخلاف انتظار، شرایط مالی خوبی را تجربه نکردم، 6 ماه بود که حقوق دریافت نکرده بودم و در نهایت سال 89 از شرکت جدا شدم. از تهران با همه شلوغی‌ها و دغدغه‌های بسیاری که بود راهی زادگاهم (اصفهان) شدم و به استخدام شرکت فولاد مبارکه درآمدم. شرکت تهویه عمران را همراه با برادرم از سال 89 تاسیس کردیم و به صورت جزئی برادرم کارهای تاسیستاتی انجام می‌داد.

تا سال 92 در فولاد مبارکه کارمندی را تجربه کردم و مجدد عزم خود را برای کارآفرینی جزم کردم.

 تاسیس شركت دانش قطعه ثمين

سال 93 به صورت جدی شرکت دانش‌قطعه ثمین (تهویه عمران سابق) را با هدف طراحی، ساخت و تامین تجهیزات و قطعات صنعتی و مشاوره صنعتی تاسیس کردم. شرکت دانش‌بنیان دانش قطعه ثمین طی سال‌ها توانست در زمینه طراحی و ساخت بسیاری از تجهیزات صنعتی و بومی‌سازی قطعات خاص خوب عمل کند.

شريك ناآگاه، سم مهلك

همزمان در سال 93 به مجموعه ما سهامداری اضافه شد و شراکت را با ایشان آغاز کردیم. تصور ما به گونه‌ای بود که اگر شخصی به تیم ما برای شراکت اضافه شود، مشكلات ما حل خواهد شد. در حالي كه اگر فردي شناخت به حوزه كاري شما نداشته باشد، مجموعه ضربه مهلكي خواهد خورد. فضاي استارتاپي و ريسك پذيري كه ما انتخاب كرده بوديم، نياز به صبر و تلاش بسيار بود تا در بلندمدت به ثمر برسد. 

تصميم براي بومي‌سازی

سال ۹۶، زماني كه برادرم در شركت زيست تجهيز دانش پويا مشغول به كار بود، كمپرسورهايي كه در شركت وجود داشت توجه ما را جلب كرد. اين كمپرسورها توسط شركت چينی و به صورت پروژه‌ای تولید می‌شد. قصد ما تولید مداوم و بومی‌سازی این کمپرسور در كشور بود. خیلی از شرکت‌ها مشتری‌های ثابت دارند و محصول‌های متغیر تولید می‌کنند. ما می‌خواستیم به صورت تخصصی این محصول را برای مشتریان متعدد و حتی خارجی تولید کنیم. 

ساخت کمپرسور

بالاخره پیشنهاد ساخت كمپرسورها را به شركت داديم. برآورد ما از قيمت ساخت اين كمپرسورها 50 هزار تومان بيشتر از نمونه خارجي بود. (قيمت نمونه خارجي 450هزار تومان). در ابتدا درخواست ما پذيرفته نشد. اما با توجه با تغييرات نرخ ارز و بالا رفتن قيمت دلار و وجود تحریم، شركت زيست تجهيز تصميم به ساخت اين قطعات گرفت. حتي رقبای زیست تجهیز با مشکل کمبود کمپرسور مواجه شده بودند.

يك شروع خوب 

برای بومی‌سازی این قطعه و سربلندی از سد تحریم‌ها ساخت اين كمپرسور به ما سپرده شد.  تا مهر 97 به صورت آزمايشي تعدادي از كمپرسورها را توليد كرديم. ارديبهشت ماه 98 همه كار را به ما سپردند و به صورت جدي كار خود را آغاز كرديم. شهريورماه 98 شركت دانش قطعه ثمين به صورت تخصصي تمركز خود را براي ساخت كمپرسورها گذاشت و تا آذر ماه 98، 60 كمپرسور را تحويل داد. 

24 ساعت كار در شبانه روز

شركت با مشكلات فني روبرو شد و بيماري كرونا نيز شدت گرفت. از طرفي شركت زيست تجهيز به كمپرسور نیاز مبرمی داشت.  از دي ماه 98 به همراه برادرم 24 ساعت در شبانه روز مشغول به كار شديم و تصميم خودمان را براي بيرون آمدن از اوضاع بحراني گرفتيم. 

تولد هوايار تجهيز

محصول با كيفيت بالايي را در فروردين 99 تحويل داديم. مرداد 99 شركت هوايارتجهيز بهار از دل دانش قطعه ثمين متولد شد تا به صورت تخصصي توليد كمپرسور را شروع كنيم.

جذب سرمايه از 100 استارتاپ

تيرماه 99، موفق به جذب سرمایه از 100 استارتاپ شديم و تا پایان سال رشد فوق‌العاده ای را تجربه کرديم.  تا اسفند 99 توانستيم 2000 كمپرسور توليد كنيم.  طي يك سالي كه گذشت نرخ توليد  روزانه ما از 5 كمپرسور به 20 كمپرسور افزايش يافت. در طي اين چند ماه، محصول ما ايرادات زيادي داشت كه با گذشت زمان آن‌ها را اصلاح کردیم. 

نگاه به آینده

شركت هوايار تجهيز بهار در كنار ساخت و توليد دستگاه اكسيژن‌ساز، ساخت كمپرسورهاي صنعتي و توليد گازهاي صنعتي را در دستور كار خود قرار داده است. 

مهمترين چالش‌های استارتا‌پ‌هاي فني
آموزش

مجموعه‌هایی مانند هوایار تجهیز بهار که حال و هوای حوزه فنی به خود گرفته‌اند، نياز جدي به آموزش در حوزه بازاريابي و فروش دارند. استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های تولید قطعات فنی قدم برمی‌دارند باید در حوزه فروش و بازاریابی خود را مجهز بکنند. 

تحقيق و توسعه (r&d)

همچنین یک تیم تحقیق و توسعه (R&D) می‌تواند یک شرکت خسته و منفعل را به مجموعه فعال تبدیل بکند. اگر مجموعه یک تیم متخصص در حوزه تحقیق و توسعه داشته باشد، كرونا، تحريم و مشكلات متعدد نمي‌توانند مجموعه را از پاي دربياورد.