نگاهی به شکلگیری و رشد تیم ماهی دریا از تیمهای 100استارتاپ
از همیشه به ماهی دریای جنوب نزدیکتر
همه میدانیم چه خواص و ارزش غذایی ویژهای دارد. بارها و بارها هم شنیدهایم که منبع غنی از امگا ۳ است. اما همین«ماهی» چطور میتواند به استارتاپها ربط پیدا کند؟! در اکوسیستم استارتاپی ایران، استارتاپهایی هستند که به فکر تهیه آسان، سریع و تازه منابع غذایی مصرفکنندگان هستند و «ماهی دریا» یکی از آنهاست. محمد امین صالحی، موسس «ماهی دریا»ست. او که یک جوان بندرعباسی است و ۲۲ سال بیشتر ندارد، پس از تجربهای که از استارتاپ «فودریکا» به دست آورده بود، حالا به سراغ «ماهی دریا» رفته تا هم برای جوانان و هم برای صیادان بندرعباس و جنوب کشور خبر خوشی از جنس اشتغالزایی و رونق بیاورد.آنها در «ماهی دریا» تمام تلاش خودشان را میکنند تا ماهیای که همان روز صید شده را به دست مشتریانشان برسانند.
ماهی دریا اولین فروشگاه اینترنتی فروش محصولات دریایی در کشور
این مجموعه کار خود را از سال 95 در بندرعباس آغاز کرد. کار ارزشمند ماهی دریا ایجاد دسترسی برای تمام کشور به محصولات تازه و با کیفیت دریایی است که جایگزین ایدهآلی به جای محصولات سردخانهای و منجمد است. ماهی دریا، بهترین مکان برای خرید انواع ماهی و میگو تازه به صورت آنلاین در ایران می باشد. تمام مردم ایران می توانند انواع ماهی و میگو را از فروشگاه خریداری کنند و به آسانی درب منزل دریافت نمایند. فروشگاه ماهی دریا کیفیت و تازه بودن ماهی و میگو خود را تضمین می کند زیرا تمامی محصولات از صید روز تهیه و برای مشتريان ارسال می گردد. همچنین فروشگاه اینترنتی ماهی دریا در نحوهی پخت این آبزیان اطلاعات مفیدی در اختیار افراد قرار میدهد تا بتوانند با محصولات خریداری شده بهترین و خوشمزه ترین غذاها را بپزند.
چگونه ماهي دريا راه اندازي شد؟
ماهی دریا زیرمجموعه گروه «فوردیکا» است که این گروه در زمینه تجارت الکترونیک کسبوکارهای مختلفی ایجاد کرده است. یکی از سایتهای این مجموعه، فروشگاه اینترنتی فوردیکاست. با تجربهي خوبي كه در فورديكا كسب كرده بود، پس از بررسي موقعيتهاي شهر بندر عباس و بررسي پيجهاي اينستاگرامي كه در زمينه فروش ماهي و ميگو فعاليت داشتند، شروع به مطالعه بر بازار فروش اينترنتي ماهي و ميگو كرد و به اين نتيجه رسيدند كه در اين زمينه نياز وجود دارد و بازار بكري است، در اين راه از نمونههای موفق خارجی مانند daily fish الگوبرداری کرد.
محمد امين صالحي با تمرکز بر مزیت رقابتی محل زندگی خود در سال 95 و با سرمایهای معادل یک میلیون تومان، توانست استارتاپآپ ماهی دریا را راه اندازی کند. ماهی دریا صرفا با صیادانی کار میکند که در کمتر از 24 ساعت میتوانند از دریا به بندر برگردند و محصولات تازه به همراه خود داشته باشند.
مهمترین چالش در کسب و کارهای اینترنتی فروش ماهی و میگو
تامین و لجستیک از نظر تیم ماهی دریا بزرگترین چالش حوزه فروش ماهی است؛ «تازه بودن محصول و تامین آن یکی از بزرگترین چالشهای موجود است، زیرا که هر ماهی تا ۶ روز تازه بودن آن محفوظ میماند. در نتیجه برای صید دوباره ماهی ممکن است مشکلاتی از جمله خراب بودن آبوهوا پیش بیاید که همین موضوع باعث مشکلات زیادی از جمله تاخیر در ارسال محصول میشود.» به گفته صالحی این استارتاپ در حال حاضر یک تیم ۷ نفره دارد و تاکنون یک راندجذب سرمایه از موسسه برکت داشتهاند.
مشتریان چگونه از ماهی دریا خرید میکنند؟
شما ابتدا وارد سایت ماهی دریا میشوید، سپس ماهی و میگوی مورد نظر و میزان آنها را ثبت و به سبد خرید خود اضافه میکنید، بعد وارد سبد خرید خود میشوید و استان و شهر خود را انتخاب میکنید و در مرحله بعد آدرس،کدپستی و شماره تماس خود را وارد میکنید، سپس در مرحله بعد بر اساس شهر و استان شما هزینه حمل محاسبه میشود و روشهای پرداخت و ارسال به شما پیشنهاد میشود. شما میتوانید در این مرحله آنلاین هزینه را پرداخت کنید و کمتر از ۴۸ ساعت سفارش شما آماده و درب منزل شما ارسال میشود.
روند کاری این مجموعه به این صورت است که پس از بررسی محصول و تایید کیفیت و تازگیاش، آن را آماده ارسال میکنند. محصولات تایید شده با استفاده از یخهای ژلهای و بستهبندی مخصوص، یعنی بدون منجمد شدن، به دست مصرفکنندگان سراسر کشور میرسد. با توجه به تضمین کیفیتی که محصولات دارد، این مجموعه امکان مرجوع کردن کالا در صورت عدم رضایت مشتری و پس گرفتن مبلغ پرداختی را برای مشتریان خود فراهم کرده است.
ماهی دریا و پیوستن به 100 استارتاپ
ماهی دریا از تیر ماه 99 به جمع تیمهای 100استارتاپ اضافه شد و با جذب سرمایه توانست روند رشد خود را بهبود دهد. به صورتی که از تیر 99 تا پایان همان سال، تعداد سفارشات ماهانه آن 291 درصد و میزان فروش ماهانه آن 521 درصد رشد پیدا کرد. همچنین در اسفند ماه موفق به ثبت رکورد 31 میلیون تومان فروش در یک روز شدند.