پیوت (Pivot) یا چرخش به معنای چرخش و تغییر در بیزینس مدل در یک استارتاپ است که با توجه به تحلیل تصمیم گرفته میشود. این تغییر فقط در بیزینس مدل اتفاق خواهد افتاد نه در ایده. اریکس ریس تعریف جالبی برای پیوت دارد، او میگوید که چرخش به معنی تغییر در استراتژیها است بدون آنکه تغییری در چشم انداز ایجاد شود.
مواردی مانند توجه به نیاز مشتری با کمک اطلاعات بدست آمده از نظرسنجیها، تحلیل اطلاعات بازار، اتخاذ یک تصمیم آگاهانه برای فروش بیشتر، شما را برای چرخش استارتاپی روبهرو میکند و در نهایت باعث یک مدل درآمدزایی جذابتر و برآورده شدن نیاز بازار و مخاطب میشود.
به بیان ساده، پیوت به معنای کشف یک مشکل و اختلال و اقدام برای تغییر آن است. البته این تغییر لزوماً به یک باره اتفاق نخواهد افتاد. بلکه ممکن است برای تغییر در کسب و کار از طریق پیوت نیازمند ارائه نمونههای مختلف و اصلاح در هر مرحله باشید اما با گذشت مدت زمان معین، این تغییرات به نتیجه نهایی مورد نظر شما نزدیکتر و نزدیکتر خواهند شد.