اسکیلآپ به مرحلهی رشد کسبوکاری گفته میشود که مدل کسب و کار خود را به مدل تکرارپذیر تبدیل کرده و تطابق محصول با نیازهای بازار را تایید کرده است. کسب و کار به این اطمینان رسیده است که مدل اقتصادی نه تنها در ابعاد کوچک، بلکه در ابعاد بزرگ نیز، جواب خواهد داد. در واقع شرکتی اسکیلآپ میکند که محصول و بازار مناسب محصولش را مشخص کرده است. چنین شرکتی دقیقا میداند چه محصولی را در چه بازاری عرضه کند.
مرحله اسکیلآپ پس از استارتاپ قرار گرفته و کسب و کار به پتانسیل رشد بالایی رسیده است و درآمدی به مراتب بالاتر از هزینههای جاری دارد.
چرخه عمر یک کسب و کار را از شروع (معرفی) با استارتاپ، تا رشد در مرحله اسکیل آپ (scaleup) و تثبیت، بلوغ و افول احتمالی ادامه خواهد داشت.
یک اسکیلآپ، بهترین محصولات با خدمات را به مناسبترین مشتری در چارچوب بازار هدف ارائه میدهد و نتیجه رشد نمایی کسب و کار محسوب میشود.
تفاوتهای استارتاپ و اسکیلآپ:
1. بیزینس مدل:
بیزینسمدل در استارتاپ مشخص نیست و در حال تست شدن و آمادگی اولیه است. در مرحله اسکیلآپ، بیزینس مدل مشخص و تکرار پذیر است.
2. تغییر پذیری و ایجاد ساختار:
در مرحله استارتاپ نقشها و وظایف مشخص نیست اما در مرحله اسکیلآپ نقشها شکلگرفته و ساختار و سلسله مراتب ایجاد میشود.
3. ریسک و مدیریت ریسک:
در مرحله تبدیل استارتاپ به اسکیل آپ پذیرش ریسک از طرف کسب و کار کمتر و کمتر شده و حتی به مرحله ریسک گریزی نیز میرسند.
4. بودجه و تامین مالی:
طبیعتا حجم سرمایه لازم برای موفقیت یک استارت آپ از اسکیل آپ بسیار کمتر است. در مرحله استارت آپ اعداد میان چند ده میلیون تا چند صد میلیون است و در مرحله اسکیل آپ از چند صد میلیون تومان تا چند میلیارد می باشد.