نكته اول اينكه اصطلاح شتابدهنده استارت آپ یا شتابدهنده کسب و کارهای نوپا یا Startup Accelerator اصطلاح دقیقتری است. دليل اينكه شتابدهنده كسب وكارهای نوپا گفته ميشود به این خاطر است که شتابدهندهها در مراحل اولیه شکل گیری کسب و کار به کمک آنها میآیند.
شتابدهنده سازمانی است که با فراهمکردن خدمات حمایتی و کمکهای مالی به استارتاپها کمک میکند؛ خدماتی مثل آموزش منتورشیپ (Mentoring) و ارائه فضای کاری و ارائه منابع لازم برای زنجیره تامین. این سازمانها همچنین فرصتهای سرمایهگذاری در استارتاپهای مستعد را برای سرمایهگذاران فراهم میکنند. شتابدهنده معمولاً استارتاپهای شایسته (ایده قوی و کارکنان مستعد) را وارد برنامه خود میکنند و طی زمانی کمتر از 6 ماه آنها را تحت حمایت میگیرند. این با توجه به نیازهای کسبوکار ممکن است در زمینههای مختلفی به آنها ارائه شود؛ مثلاً ممکن است صاحب ایده برای مدیریت سازمان تحت آموزش قرار گیرد. گاهی هم تنها مشکلِ استارتاپ نداشتنِ منابعِ مالیِ کافی است. این مشکل با حمایت مالی شتابدهنده رفع خواهد شد.
در چند سال گذشته، شتابدهندهها توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. اولین و یکی از بزرگترین شتابدهندههای مطرح دنیا، شتابدهندهی Y Combinator است که در سال 2005 توسط پل گراهام و در منطقهی کوهستانی کالیفرنیا تاسیس شد و شامل شرکتهایی چون Airbnb و Dropbox است. شتابدهندهها با ساختاری منسجم و مشخص به طور معمول از کسب و کارهای نوپا حمایت میکنند و اغلب به عنوان مسیری برای کوتاه کردن روند توسعهی یک کسب و کار نوپا و به دست آوردن بودجه و سرمایه شناخته میشوند.
مراحل عضویت یک استارتآپ در شتابدهندهها عبارت است از:
-
درخواست و پذیرش در دورهی پیش شتابدهی:
از شتابدهندههای مطرح و شناخته شده به سختی میتوان پذیرش گرفت؛ به طور معمول تنها 1 تا 3% استارتآپها میتوانند عضوی از آنها شوند. استارتآپها در حالیکه هیچ تعهدی به شتابدهندهها ندادهاند میتوانند در دورهی پیش شتابدهی با منتورها ارتباط بیشتری برقرار کرده و از جزئیات کار آنها بدانند و سپس قرارداد ببندند. در این دوره برخی از بنیانگذاران با وجود آنکه از شتابدهندهها پذیرش گرفتهاند، انصراف میدهند.
-
جذب سرمایه:
یکی از دلایلی که کارآفرینان و استارتآپها به سراغ شتابدهندهها میروند، جذب سرمایه است. شتابدهندهها به طور معمول سرمایه بذری (seed money) را در اختیار استارتآپها قرار میدهند. این پول ممکن است از 10،000 تا 120،000 دلار بسته به استارتآپتان باشد.
-
تمرکز:
یکی از بزرگترین مزایای این سیستم، تمرکز بر کارآفرینان است. بر طبق نظرسنجی کسب و کار هاروارد، آنها به طور معمول یک روند 3 تا 6 ماهه را میگذرانند. این زمان فشردهای است که شرکتکنندگان مجبور به تمرکز و پیشرفت کار خود هستند.
-
یادگیری:
یادگیری قسمت بزرگی از این فرآیند است. در سمینارها، کارگاهها و ایونتها شرکت کنید و از مربیانی باتجربه که سالها در یک حوزهی مشخص فعالیت داشتهاند و آشنا به محیط و حوزهی کاری خودشان هستند، کمک بگیرید.
-
شبکهسازی:
در طول دورهی شتابدهی، کارآفرینان برای همکاری با همتایان خود، ارائهدهندگان خدمات پشتیبانی صنعت و سرمایهگذاران بالقوه فرصتهای زیادی که بسیار ارزشمند و مهم هستند، خواهند داشت و شبکهسازی میکنند.
-
Demo Day:
در نهایت به «Demo Day» میرسیم. در این روز اعضای تیمهای استارتآپی که دورهی شتابدهی را به پایان رساندهاند، در فرصتی که در اختیارشان قرار داده میشوند میتوانند ایدههای کسب و کاری و فعالیتی که در حال انجام آن هستند را به سرمایهگذاران توضیح دهند.