طرح کسبوکار (Business Plan) یک سند مکتوب است که بهطور مفصل توضیح میدهد چگونه یک کسبوکار – معمولاً یک استارتاپ – اهداف خود را تعریف میکند و چگونه میخواهد به اهداف خود دست یابد. یک طرح تجاری یک نقشه راه مکتوب برای شرکت از دیدگاه بازاریابی، مالی و عملیاتی ارائه میکند.
طرحهای تجاری اسناد مهمی هستند که برای مخاطبان خارجی و همچنین مخاطبان داخلی شرکت مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال، یک طرح تجاری برای جذب سرمایهگذار یا برای تضمین وام استفاده میشود. همچنین راه خوبی برای تیمهای اجرایی شرکتها هستند تا در موارد استراتژیک یکسان عمل کنند و در راستای اهداف تعیین شده باشند.
طرح کسبوکار به ویژه برای مشاغل جدید مفید است و هر شرکتی باید یک طرح تجاری داشته باشد. در حالت ایدهآل، این طرح به صورت دورهای بررسی و بهروز میشود تا مشخص شود آیا اهداف محقق شده یا تغییر یافته است. گاهی اوقات کسبوکارها، با ایجاد یک طرح کسب و کار دیگر در مسیر جدیدی حرکت میکنند.