یک معرفی درست از محصول یا خدمات، برای موفقیت کسبوکار شما الزامی است. عرضه محصول جدید به بازار (launch) برای سازمان ها معمولا کاری استرسآور و حساس به شمار میرود. اگر بدون برنامهریزی و اطلاعات کافی این کار را انجام دهید، با شکست مواجه خواهید شد. اکثر صاحبان استارتآپها این سوال را دارند که:
برای عرضه محصول جدید به بازار چه زمانی مناسب است؟
هر زمان احساس کردید که محصول شما دارای کیفیت قابل قبولی است و ویژگیهای اساسی و مهم را دارد، آن را به بازار معرفی کنید. این کار زمان لازم برای دریافت بازخوردهای مشتریان و اعمال تغییرات زودهنگام با هزینهی کمتر را به شما میدهد.
برای launch بهتر محصول این ۱۰ قدم را طی کنید:
۱. USP (پیشنهاد فروش منحصر به فرد) واضح در نظر بگیرید.
۲. به خریداران اولیه جایزه دهید.
۳. عرضه محصول را سرگرمکننده و جذاب اجرا کنید.
۴. خریداران را شتابزده کنید.
۵. همه چیز را به دقت بررسی کنید.
۶. یک هدف مادی برای خود در نظر بگیرید.
۷. مدلهای مختلفی برای پرداخت ارائه کنید.
۸. تبلیغاتتان کمخرج ولی اثرگذار باشد.
۹. از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید.
۱۰. مشتریانتان را سورپرایز کنید.
launch محصول دو جنبه با مزایای متفاوت دارد:
تبلیغاتی: اطلاع رسانی درباره ورود یک محصول یا سرویس جدید
دسترسی به محصول: در دسترس عموم (مشتریان هدف) قرار دادن محصولی جدید
با توجه به شرایط استارتاپ، تصمیم بگیرید که هر دو روش به صورت همزمان اجرا شوند یا خیر. به طور مثال، ممکن است برای یک استارتاپ، تنها دسترسی عموم مردم به محصول کافی باشد و نیازی به انجام مورد اول (جنبه تبلیغاتی) نباشد. هدف جنبهی تبلیغاتی، جلب توجه تعداد زیادی از مشتریان در زمانی کوتاه است؛ اما این هدف برای هر محصول تنها یکبار امکان پذیر است.
به خاطر داشته باشید، کیفیت را قربانی سرعت در عرضه محصول جدید به بازار نکنید. اگر محصول شما هنگام عرضه به بازار کمترین امکانات را داشته باشد، اشکالی ندارد؛ اما اگر امکانات و ویژگیهایش بیکیفیت باشد، به اعتبار شما لطمه زیادی خواهد زد.