بازار هدف یا تارگت مارکت (Target Market)، گروهی از افراد هستند، که یک شرکت آنها را به عنوان مشتریان بالقوه محصولات خود شناسایی میکند. این افراد یکسری نیازها و علایق مشترک دارند، که شرکت میتواند به راحتی به آنها پاسخ دهد. شناخت بازار هدف اولین قدم در تعیین بیزینس مدل(Business model) یک کسبوکار است.
اهمیت بازار هدف
بخشی از موفقیت فروش یک کالا یا خدمات شناخت بازار هدف است. باید بدانید محصول یا خدمات شما برای چه کسی جذاب خواهد بود و در نهایت چه کسی آن را خریداری خواهد کرد.
شناخت مخاطب به شما کمک میکند تا :
- روی تمام ابعاد کسبوکار خود تمرکز کنید.
- تبلیغات خود را در جای مناسب انجام دهید.
- بین رقبای خود جایگاه بهتری به دست آورید.
بازار هدف چگونه انتخاب میشود؟
از اطرافیان خود پرسوجو کنید.
درباره محصولات و خدمات خود از اطرافیان سوال کنید. آیا از خدمات شما استفاده خواهند کرد؟ علت استفاده کردن یا نکردن آنها میتواند بسیار مفید باشد.
به مشتریان فعلی خود سر بزنید.
مشتریان فعلی خود را بررسی کنید. این افراد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام بخش از مشتریان سود بیشتری برای شما میآورند؟
از رقبای خود غافل نشوید.
بررسی رقبا اهمیت بسیاری دارد، چرا که به احتمال زیاد مشتریان رقبا، مشتریان شما نیز خواهند بود. اینکه رقبای شما از چه استراتژیای استفاده میکنند و تا چه اندازه موفق بودهاند برای شما مفید خواهد بود.
اطلاعات دموگرافی مشتریان را بررسی کنید.
اطلاعات دموگرافی شامل سن، جنسیت، موقعیت مکانی، وضعیت تأهل، طبقه اجتماعی، وضع درآمد، میزان تحصیلات و شغل است. برای بررسی این موارد، باید شناخت خوبی از کسبوکار خود داشته باشید.
از قیف بازاریابی کمک بگیرید.
با استفاده از این روش، شما یک بازار کلی را هدف قرار میدهید و پس از پشت سر گذاشتن یک مسیر به بازار هدف خواهید رسید.