همانطور که در قسمت اول از این سری ویدیوهای آموزشی ذکر کردیم، تهیه و ارائهی یک پیچدک (PITCH DECK) استاندارد و قانعکننده یکی از اقدامات مهم در جذب سرمایه است. ارتباط مستمر با تیمهای استارتاپی و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها و همچنین ارتباط با سرمایهگذاران متعدد، به تجربهی گرانبهایی انجامیده است که حالا محمدحسین مسعودی، مدیر رشد و شتابدهی ۱۰۰استارتآپ آن را در اختیار شما گذاشته است. در قسمت قبلی پیچ دک (PITCH DECK) استاندارد، راجع به ۳ مدل ارائهی کسبوکار به دیگران، مدت زمان و نحوهی ارائه، صحبت کردیم. در ادامهی مجموعه ویدیوهای آموزشی، در قسمت دوم به بحث در رابطه با اجزای این ارائه و سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهید، میپردازیم.
فایل پیچدک شامل چه اسلایدهایی است؟
اسلاید اول (کاور)
نام استارتآپ
لوگو استارتآپ
یک تصویر مرتبط با استارتآپ
معرفی استارتآپ در یک عبارت حداکثر ۱۴۰ کاراکتری
اسلاید دوم (مسئله)
اشاره به حداکثر ۴ مسئله مهم (نیازی به اثبات مسائل نیست، فقط در حد اشاره بیان کنید)
- نشان دهید درک کافی از مسئله دارید.
اسلاید سوم (راه حل)
ایجاد یک رابطه منطقی بین مسئله، راهحل و عبارت درج شده در اسلاید کاور
- راه حل باید پاسخگوی مسأله باشد.
- وارد جزئیات نشوید.
اسلاید چهارم (ارزیابی بازار)
تعداد نفراتی که درگیر مسأله و راه حل مطرح شده هستند
هزینهای که میخواهید برای این مسأله و راهحلهای آن استفاده کنید
اشاره به آمار و ارقام بالفعل و آنچه هماکنون در بازار هست
ذکر منبع اطلاعات
اسلاید پنجم (اندازه بازار)
طراحی یک رابطهی منطقی از کل به جزء
تعداد مشتریان بالقوه (کل)
تعداد مشتریان بالقوهای که در ۱ الی ۳ سال پیش رو، قرار است مشتری شما شوند
- دو روش بالا به پایین و پایین به بالا را محاسبه و در نهایت با هم مقایسه کنید.
پیشنهاد میکنیم برای توضیحات، مثالها و آشنایی بیشتر با مباحث مطرح شده، ویدئو این آموزش را مشاهده کنید. برای دیدن ادامهی اسلایدهای فایل پیچدک، منتظر قسمت سوم باشید.