تهیه و ارائهی یک پیچدک (PITCH DECK) استاندارد و قانعکننده یکی از اقدامات مهم در جذب سرمایه است. ارتباط مستمر با تیمهای استارتاپی و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها و همچنین ارتباط با سرمایهگذاران متعدد، به تجربهی گرانبهایی انجامیده است که حالا محمدحسین مسعودی، مدیر رشد و شتابدهی ۱۰۰استارتآپ آن را در اختیار شما گذاشته است. در قسمت اول، از مجموعه ویدئوهای آموزشی پیچدک (PITCH DECK) استاندارد، راجع به ۳ مدل ارائهی کسبوکار به دیگران، مدت زمان و نحوهی ارائه، صحبت کردیم. در قسمت دوم نیز به مواردی که باید در فایل پیچدک خود جهت ارائه به سرمایهگذار داشته باشید، پرداختیم. ادامهی این موارد را همراه با توضیحات بیشتر در این قسمت، به شما ارائه میکنیم.
تفاوت سگمنت (segment) یا دستهبندی و پرسونا (persona)
به طور مثال در فرودگاه چند سگمنت (دستهبندی) آدم وجود دارد؛ مسافران، همراهان، خدمهی پرواز، خدمهی فرودگاه و مغازهدارهای فرودگاه. برای مشخص کردن پرسونا، باید یکی از این دستهبندیها را انتخاب کنید و تمام پارامترهایی که در رفتار آنها تاثیر میگذارد را بررسی کنید.
ادامه اسلاید پنجم (اندازه بازار)
تعریف جداگانه از دستهبندیهای متفاوت مشتریان
- اعداد بزرگ و غیرقابل باور ارائه ندهید.
پیشبینی سهم خود در بازار
اسلاید ششم (محصول)
چند تصویر کلیدی از محصول
اسلاید هفتم (مدل درآمدی)
مسیرهایی که برای شما درآمدزایی دارد
میزان هزینهای که مشتریان باید در ازای محصول شما پرداخت کنند
اسلاید هشتم (استراتژی ارائه)
راههای آشنایی مشتریان با محصولات شما
معرفی همکاران و قراردادها
مدلهای تبلیغاتی
اسلاید نهم (تحلیل رقبا)
- هر چیزی غیر از خودتان، رقیب شما به حساب میآید.
نکات مثبت و منفی خودتان و رقبا
تفاوتهای شما با رقبا
پیشنهاد میکنیم برای توضیحات، مثالها و آشنایی بیشتر با مباحث مطرح شده، ویدئو این آموزش را مشاهده کنید. برای دیدن ادامهی اسلایدهای فایل پیچدک، منتظر قسمت چهارم باشید.